Syukur Alhamdulillah.

Keperitan mengharungi 2 bulan penuh ranjau akan kekal dalam lipatan kami berdua.Aku dan isteri.Manakan tidak kami mengikat perut.Belum pernah aku alami detik sesukar ini.Paling busuk aku masih mampu makan.Tapi kali ini kami benar benar menerima ujian yang hebat.Aku mula mengerti perasaan mereka yang kebuluran di Gaza,Darfur dan Afrika.Siapa lagi yang boleh dipohon pertolongan kecuali Allah.Keluarga usah ditanya.Sampai malu untuk meminta lagi.Telah banyak pengorbanan mereka.Kami mula membina hidup sendiri.Tinggal dirumah sewa.Mujur dekat dengan kemudahahn dan yang penting dekat sekolah.Cuma isteriku terpaksa sedikit jauh.Pernah seminggu kami tidak menjamah nasi.Wang yang ada cukup untuk tambang isteriku ke tempat kerja dan sedikit bekalan untuk Aisya.Yang penting adalah susu dan keperluan aisya dipenuhi terlebih dahulu.RM900 yang abang masuk dikebas oleh Bank Durjana Kepala Rimau.Kejam sungguh kapitalis.Tak berhati perut.Tapi apakan daya keseronokkan berhutang kini menjadi mimpi ngeri.Pesan aku....koyak saja kad plastik yang kalian selalu memuja itu.Dasar kapitalis..bila senang mereka tersenyum..bila susah makin mereka menindas.
Menu kami adalah biskut kering simpanan isteriku.Perut yang sentiasa jumpa nasi menjadi payau semacam.Begitu rupanya rasa orang di Gaza dan Darfur.Mee segera dikongsi berdua sebab tak cukup untuk beli 2 bungkus.Aku cuba merendamkan biskut hup seng dalam air teh.Jadi macam makanan budak la pulak.Tapi sedapnya tak dapat nak digambarkan.Lebih sedap dari Pizza Hut yang dulu kami setiap bulan merasa.Aku merenung kembali diri ini.Benarlah ujian tuhan ini ada hikmahnya.Simpanan yang sedikit dulu sudah habis digunakan.Setahun lebih survive.Kini hanya tinggal beberapa bulan lagi.Dulu aku tak beringat semasa gaji besar.Hidup penuh keseronokan.Tanpa memandang kedepan.Mungkin keberkatan yang kurang menyebabkan gaji tak pernah cukup.Masyaallah.Jauhilah kami dari kefakiran dan hutang.

24 Februari.Sebelum punchcard balik...aku tengok Haslinda senyum sambil memegang slip gaji.Aik takkan dah ada slip.Kata abang man...kalau ada slip besok boleh joloklah.Aku pantas mencari dan kali pertama aku memegang slip gaji aku yang berwarna hijau muda tersebut.Hati melompat kegirangan.2 bulan tunggakan.Hampir RM 5000.Syukur Alhamdulillah.Ketika solat asar di surau sekolah....aku tak mampu lagi menahan airmata dari tumpah.Dalam keheningan petang tanpa ada manusia lain yang sudah pulang...aku menadah tangan penuh syukur.Inilah gaji pertama aku sebagai cikgu.Maha suci Allah yang memberikan rezeki.Fain tauddu nikmatallahi la tahsuu ha.Kalau kamu ingin mengira nikmat Allah...pasti kamu tidak akan mampu.

Namun kegembiraan tidak berapa panjang.Esok bila ke ATM..terpampang jumlah gaji.Tapi aku tak dapat jolok sebab saving akaun aku masih di block.Sudahlah kebas duit aku RM900.Sekarang nak ambik duit gaji pun tak boleh.Celaka besar bank kepala rimau.Aku nak pakai bank lain kerani cakap bank ni cepat.Hampess asbestos kedodos. Aku call center.Main tendang aku semacam.Aku dah follow kehendak diorang.Faks surat tapi dia cakap takde.Ni dah kira main aku dah.Aku faks lagi sampai 4 kali.Pun cakap tak sampai.Aku nekad g HQ dia.Tendang aku g kat Collection and Fraud Dept. Jalan kaki lagi dengan perut yang masih kosong.Ingatkan dah boleh makan nasik.Aku naik cari officer dia.Yang melayu tu ok sikit.Aku pun cakap cara baik.Nak setel cara baik.Asal aku boleh jolok duit gaji aku.Ulang DUIT GAJI AKU.Bukan duit bapak engkau.Datang officer dia yang india perempuan.Berlagak sombong.Aku masih kool.Cakap elok lagi.Dia cakap aku tak pernah hantar surat.Tak pernah jawab telefon.Habis yang Bulan 12 yang aku setel RM600 tu apa jadahnya.Itu ejen,dia cakap. Aku tunjuk surat yang aku faks.Dia cakap dia tak setuju proposal aku.Habis proposal tu pegawai engkau yang suruh buat macam tuh.Memang dajal betul.Aku dah panas.Habis sekarang nak setel macam mana.Buatlah.Power dekat tangan dia.Duit aku pun dekat tangan dia.Aku tak boleh buat apa dah.Full settelment dia cakap.Berapa?RM3500 + 900=$4400.Ok lah aku pun malas nak cakap banyak.Dia suruh tulis tangan jer.Aku cakap ok tapi mesti release akaun aku petang nih..Dia kata ok petang nih dah boleh jolok.Tinggal jer beberapa ratus lagi.Janji aku boleh beli nasik malam ni. Bila petang aku gi jolok....masih block lagi.Memang menyumpah seranah aku.Memang celaka besar kepala rimau nih.Tipu aku.
Besok petang baru boleh jolok.Baru boleh makan nasik.Apapun aku bersyukur.Yang penting dah lepas satu beban.Takyah pikir lagi.Bajet memang lari gila.Ingat nak setel hutang tapi...Itulah aku tak beringat lagi.Tapi aku guna dulu untuk beli benda berfaedah jugak walaupun dah hilang kena curi.Sekarang aku takder apa apa.Bayar saja la.Bank ni memang nak kita berhutang,Kalau tak sapa nak bayar gaji officer dia termasuk india perempuan yang hampeh tuh.Kita ni jer bodoh mudah terjerat.Dulu bukan aku apply tapi dia yang hantar kad plastik tu.Konon encik punya akaun aktif so kami bagi kad ni.Berhutanglah jangan risau.Nanti kami akan cekik encik dan pijak encik sampai mampos .

BEWARE............JANGAN PAKAI KAD HUTANG BANK KEPALA RIMAU KALAU TAK MAU JADI MACAM AKU.MEMANG MANIS MULUT MASA NAK SIGN TAPI LEPAS TU SENDIRI MAU INGAT.
Duduk dua tiga hari...datang agen kad hutang bank kepala rimau offer dekat bilik guru.Dua tiga orang cikgu dah ambik.Aku tunggu jer dia datang offer dekat aku.Aku memang nak penyepak walaupun agen tu takder kene mengena langsung dan hanya dpat komisen RM100 jer sorang.

0 comments:

Post a Comment